Här följer lite information för dig som är hyresgäst hos oss
Hyran
Hyran betalas alltid 1 månad i förskott. Systemet är utformat så att avierna skickas ut kvartalsvis. Du får alltså inbetalningsavier för 3 månader i taget. Som hyresgäst har du en skyldighet att betala hyran i tid. Detta gäller även ifall du skulle tappa bort hyresavin, det är alltså inte en giltig anledning för försenad inbetalning.
Hemförsäkring
Det är obligatoriskt att ha hemförsäkring när hyresgäst flyttar in hos oss. Som hyresgäst väljer du själv vilket försäkringsbolag du vill ha din hemförsäkring hos.
Sophämtning
Sophämtningen sköts av Vivab / SÅM
på fastigheter sorteras matavfall i bruna kärl. Övriga hushållsopor kastas i grönt kärl.
Runt om i kommunen finns förpackningsinsamling, där lämnas kartonger, papper plastförpackningar och metallförpackningar och batterier.
Se Vivabs hemsida
Felanmälan
Vid brand eller annat akut skada ring 112.
Glödlampor lysrör fläktfilter bytes av hyresgästen.
Skador på lägenhet som orsakats av hyresgästerna på grund av olycksfall eller vårdslöshet bekostas av hyresgästen. Gör anmälan till ditt försäkringsbolag.
Enklaste sättet att felanmäla är att fylla i formuläret under fliken ”Felanmälan” så får du svar inom 2 dygn.
Värme
Boverket ställer höga krav på vår energiförbrukning.
Vi strävar efter att hålla en inomhustemperatur på 20,5-21 grader. När temperaturen uppnåtts stänger termostaten av och elementen känns inte varma längre.
När ute temperaturen är högre än 15 grader stänger värmepannan ner.
Så kolla alltid innetemperaturen innan felanmälan.
Temperaturen ska mätas i vistelsezonen inte i ett fönster eller på en yttervägg.
Skadedjur & ohyra
Skadedjur och ohyra är inget kul och inte något vi brukar ha problem med men skulle oturen vara framme och din lägenhet bli drabbad så är det hyresgästens skyldighet att genast rapportera det till oss. Vi har avtal med Anticimex och ärendet behandlas kostnadsfritt.
Uthyrningspolicy
Vi strävar efter lugna och trygga boendeförhållanden för vår hyresgäster. Det skapar vi genom att ha en bra balans mellan olika människor i våra bostadshus. Vi strävar efter att våra hyresgäster skall trivas och bo kvar så länge som möjligt. För oss är det därför viktigt att, med hänsyn till våra övriga hyresgäster och företagets bästa, att hitta rätt hyresgäst till rätt bostad.
Det är tillräckligt att det är sannolikt att hyresgästen har möjlighet att betala hyran vid en kalkyl av vad hushållet har kvar att leva på efter att hyran är betald.
Före uthyrning sker en kreditkontroll där vi gör en bedömning av kundens betalningsförmåga.
En kontroll görs också för att säkerställa att kunden inte har betalningsanmärkningar, skuld till Kronofogden eller tidigare hyresvärd och/eller på annat sätt misskött tidigare boende.
Antalet personer som skall bo i bostaden skall vara rimligt i förhållande till bostadens storlek.
Vid behov kan ytterligare referenser, t ex från arbetsgivare och tidigare hyresvärd, begäras in.
Lägenhetsbyte
Genom ett lägenhetsbyte överlåter hyresgästen sin lägenhet för att genom byte få en annan bostad. Westhem arbetar inte med interna lägenhetsbyten utan du som hyresgäst får själv hitta en tilltänkt bytespartner. En skriftlig ansökan ska lämnas in till oss. Ansökan ska innehålla bytespartens kontaktuppgifter samt kontaktuppgifter till fastighetsägaren.
Överlåtelse
För att hyresvärden ska bevilja en överlåtelseansökan krävs att du varaktigt har sammanbott med personen som du vill överlåta hyresrätten till och att lägenheten har använts som ett gemensamt hushåll för hyresgästerna. Utöver detta så måste bostaden ha varit den enda stadigvarande bostaden för den sökande.
Andrahandsuthyrning
Det är inte tillåtet att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan att kontakta oss. Om du ska studera eller arbeta på annan ort går det bra att hyra ut lägenheten i andra hand under en kortare bestämd tid men hyresvärden måste godkänna och göra en kreditupplysning på personen som ska flytta in.
Uppsägning
Om du vill säga upp din lägenhet kan du antingen fylla i rutan på baksidan av hyreskontraktet och lämna in det till oss eller skriva ett eget dokument som ska innehålla namn, adress samt datum då uppsägningen gäller ifrån.
Uppsägningstiden för bostäder är alltid 3 månader från kommande månadsskifte.
När du flyttar
Det är en hel del att tänka på när du ska lämna din lägenhet. Avflyttande hyresgäst ska lämna ifrån sig lägenhetsnycklarna senast första vardagen i månaden kl 12.00, det månadsskifte som hyreskontraktet upphör. Lägenheten ska lämnas väl städad samt besiktigad. Det är ditt ansvar som hyresgäst att boka tid för avflyttningsbesiktning. Den ska bokas i god tid innan utflytt.
Samma antal nycklar som du fick vid inflyttning ska lämnas tillbaka när du lämnar ifrån dig lägenheten.
Återvinningkort och drift och skötsel instruktion lämnas kvar i lägenheten.
Borttappat kort ersättes med självkostnad.
Glödlampor lysrör och fläktfilter ska vara intakta vid avflyttningsbesiktning
Läs mer om vad som gäller vid flytten under
Information om GDPR (General Data Protection Regulation)
Den 25 maj 2018 trädde en ny lag i kraft för att stärka den personliga integriteten.
Detta innebär ett förstärkt skydd för alla personuppgifter som myndigheter, företag och föreningar hanterar. Varje förening måste ha en plan för vilka uppgifter som lagras, hur uppgifterna används och hur länge de sparas. Ett dataskyddsombud skall utses som tillvaratar medlemmarnas intressen.
Följande uppgifter kommer styrelsen att lagra, löpande uppdatera och avföras i syfte att hålla en aktuell och uppdaterad debiteringslängd:
Namn och personnummer på hyresgäst, telefonnummer adress och mailadress.
Uppgifterna kommer endast att användas i syfte att driva fastighetsförvaltning och att kommunisera med hyregästen.
Företagets styrelsen är utsedd till dataskyddsombud